התקשרו 052-8432569 מרכז קנגרו, רוטשילד 4, נס ציונה
שעות פתיחה: כל יום: 8:00am - 21:00pm
דיכאון אחרי לידה

טיפול הומאופתי בדכאון לאחר לידה

כ15% מהנשים סובלות מדיכאון לאחר לידה ועוד נשים רבות סובלות מ”דכדוך לאחר לידה” שאינו מוגדר כדיכאון קליני אך עלול להיות קשה במידה רבה. נטילתן של תרופות פסיכיאטריות במצב של דיכאון לאחר לידה היא שנויה במחלוקת כי במידה והאם מניקה התרופה משפיעה גם על התינוק וכמו כן, עלולות להיות לתרופה תופעות לוואי שישפיעו על האם ותינוקה כאחד. בניגוד לתרופות הפסיכיאטריות התרופות ההומאופתיות הן עדינות ,ללא תופעות לוואי וידועות ביכולתן לזרז את החלמתן הנפשית והפיסית של נשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה.

“אני מרגישה שאני לא מתחברת לתינוק שלי, כאילו שזה ילד של מישהו אחר…אני בוכה כל היום אני רוצה רק לישון ולישון, הבכי שלו בלתי נסבל ,אין לי סבלנות אליו והמצפון שלי אוכל אותי, אני רק מחכה שבעלי יבוא וייקח אותו ממני…” כ15% מהנשים סובלות מדיכאון לאחר לידה ועוד נשים רבות סובלות מ”דכדוך לאחר לידה” שאינו מוגדר כדיכאון קליני אך עלול להיות קשה במידה רבה. נשים אלו זקוקות לסביבה תומכת מאוד, שיחות עם אנשי מקצוע, הרבה חום ואהבה מהבן הזוג, מינון נכון של חמות- גיסות ושאר מיני נותנות עצות שבדרך כלל גורמות לאמא הטרייה רק להרגיש רע יותר והכי חשוב, נשים אלו צריכות לקבל בהקדם טיפול תרופתי.

נטילתן של תרופות פסיכיאטריות במצב של דיכאון לאחר לידה היא שנויה במחלוקת כי במידה והאם מניקה התרופה משפיעה גם על התינוק וכמו כן, עלולות להיות לתרופה תופעות לוואי שישפיעו על האם ותינוקה כאחד. בניגוד לתרופות הפסיכיאטריות התרופות ההומאופתיות הן עדינות ,ללא תופעות לוואי וידועות ביכולתן לזרז את החלמתן הנפשית והפיסית של נשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה.

המונח “דיכאון לאחר הלידה” אינו מתאר מצב אחד אלא קשת שלמה של הפרעות נפשיות בדרגות חומרה שונות ובזמני הופעה שונים לאחר הלידה. למעשה ישנן שלוש דרגות של התופעה:

דכדוך לאחר לידה- maternity blues, baby blues. התופעה מופיעה בשכיחות של כ70% אחוזים מכלל הנשים היולדות, אינה פתולוגית ואינה מצריכה טיפול. היא מתבטאת ברגישות יתר, בשינויים קיצוניים במצב הרוח, בפרצי בכי ובהרגשה כללית של דכדוך, ייאוש, לחץ. הסימפטומים האלה מגיעים לשיא עוצמתם בין היום השלישי והחמישי לאחר הלידה וברוב המקרים חולפים בעצמם תוך מספר ימים. ברוב המקרים תמיכה נפשית, הרגעה והבנת התופעה כתופעה חולפת, הם הטיפול הנכון במצב זה. חשיבות רבה יש למעקב אחר היולדת כי לפעמים הסימפטומים מתעצמים והופכים לדיכאון של ממש.

דיכאון לאחר הלידה

מחקרים מראים ששכיחותו של דיכאון שלאחר לידה היא בין 10 ל 15 אחוזים מכלל הנשים היולדות. מידת החומרה ומשך הדיכאון הזה משתנה מאישה לאישה , הדיכאון מתפרץ בתקופה של עד שלושה חודשים לאחר הלידה ונמשך בדרך כלל חצי שנה עד שנה, אני באופן אישי ראיתי מקרים ממושכים עוד יותר. מצב זה הוא פתלוגי ודורש טיפול פסיכולוגי ותרופתי. הביטויים הרגשיים של דיכאון לאחר לידה : עצבות, ייאוש, תחושת בדידות, מצב רוח ירוד, עצבנות והתפרצויות זעם, אפאטיות, פחד מאי יכולת להתמודד עם האמהות, חוסר תקווה, הרבה בכי, תחושת אדישות או דחייה כלפי התינוק שמביאה לתחושת אשמה ובושה ועלולה למנוע מהאישה לשתף את הקרובים לה במצבה ולבקש עזרה, תחושת כישלון, תחושה של חוסר ערך, דימוי עצמי נמוך, ביקורת ושנאה עצמית, דאגה מוגזמת לבריאות התינוק, חרדות ודאגנות יתר, בלבול בזהות העצמית, תחושת מתח, אי שקט קשה, תחושת חוסר אונים וחוסר מוצא, פסימיות, איבוד עניין בפעילויות שקודם לכן היו מקור הנאה וסיפוק, הסתגרות והימנעות מקשר עם חברים. ביטויים פיזיולוגיים של דיכאון לאחר הלידה : עייפות מתמשכת, קושי רב בתפקוד היומיומי וקושי בביצוע מטלות פשוטות , קשיים בשינה (נדודי שינה, קושי בהרדמות, יקיצה מוקדמת), קשיים באכילה (תאבון ירוד, ירידה בולטת במשקל), קושי לטפל בתינוק, כאבים בבטן, כאבים בחזה, דפיקות לב מואצות, כאבי ראש, חוסר מרץ, עור יבש, קצוות גפיים קרות. ביטויים מנטאליים של דיכאון לאחר הלידה : קושי בריכוז ובקבלת החלטות, מחשבות חוזרות על מוות או על התאבדות, מחשבות אובססיביות.

פסיכוזה אחרי לידה

הפרעה זו היא הנדירה והחמורה ביותר ומופיעה בשכיחות של 2-1 נשים לכל 1000 יולדות. הסימנים מופיעים לרוב במהלך ארבעת השבועות הראשונים לאחר הלידה אך יכולים להמשך עד תשעים יום מהלידה. הפסיכוזה אחרי לידה פוגעת באופן חמור בתפקוד של הנשים הלוקות בה. הן סובלות מדיכאון, בלבול, ערפול ההכרה, ניתוק קשר עם המציאות, מהזיות וממחשבות שווא, שלעיתים קרובות מתמקדות במוות של התינוק או שלהן עצמן. ההזיות האלה עלולות לגרום לאישה לפגוע בעצמה או באחרים ולפיכך נשים שסובלות מההפרעה הזאת נמצאות בסיכון גבוה להתאבדות או להריגת התינוק.

הטיפול ההומאופתי

כהומאופתית אני מתייחסת לדיכאון לאחר לידה כסימפטום המעיד על חוסר איזון עמוק שצריך לרפא מן השורש. כל אישה בה טיפלתי בדיכאון לאחר לידה קיבלה תרופה שונה כי כל אישה היא עולם ומלואו, כל אחת שונה ומיוחדת ומכלול הסימפטומים שהיא תיארה היה שונה ולכן הטיפול ההומאופתי בהיותו טיפול אינדיוידואלי היה שונה מאחת לאחת.

מ’ הרגישה עצב עמוק ולא הייתה מסוגלת לבכות, הרגשות היו עצורים בפנים והחזה כאב מעומס הרגשות, היא הייתה דרוכה ומתוחה ולא הצליחה להירדם כי חששה שמשהו יקרה לתינוק, היא הייתה צינית ו”תקפה” את כל מי שניסה לעזור לה עם התינוק ובנוסף הייתה לה תחושה מתמדת של מחנק וכמו גוש בגרון.

גם ל’, מטופלת אחרת שלי, הרגישה דריכות גדולה וקושי להירדם בלילה, בוכה הרבה ומכל דבר קטן והייתה לה תחושה שהאגן שלה מושך כלפי מטה, כאילו שהרחם חלשה ועומדת לצנוח מטה.

אצל י’ התחושה הפנימית שלה כל הזמן וגם לפני הלידות הייתה שהיא ילדה בעצמה, ילדה קטנה וחסרת ישע עם הרבה חרדות קיומיות בהתמודדות עם קשיי היום יום. הלידות והעובדה שכעת אחראית גם על חיים של יצור חסר ישע נוסף, רק העצימו את החרדות ואת תחושת החוסר אונים .

מ’, ל’ וי’ חזרו לעצמן לגמרי תוך שבועיים- ארבעה שבועות, אחת מהן כבר ילדה מאז שוב ומרגישה מצויין, אצל כולן הסימפטומים הפיסיים והנפשיים שחשו נעלמו לגמרי, כל אחת מהן קיבלה תרופה אחרת לגמרי כי תמונות הסימפטומים שלהן היו שונות

אם אתה אבא טרי ואתה מזהה כאן קשיים שראית אצל אשתך תהיה אמפטי כלפיה ותציע לה בראש ובראשונה את התמיכה שלך, תזכור שאתה אוהב אותה למרות הקשיים שאתם עוברים והכי חשוב תדאג שהיא תקבל עזרה מקצועית.

ואם את אמא טרייה שחווה דיכאון, דכדוך או החלמה קשה אחרי לידה ממושכת זכרי שאפשר לעזור לך וההומאופתיה היא אחת מכמה דרכים נפלאות.

היריון נוסף לאחר בעיות נפשיות לאחר לידה

אצל נשים שסבלו מדיכאון ממושך לאחר לידה הסבירות שיחוו שוב דיכאון לאחר לידה היא גבוהה. רצוי שהאישה ובן זוגה ישקלו היטב כניסה נוספת להיריון ובהתאם למערך התמיכה שהם מסוגלים להעמיד לרשות האישה במהלך ההיריון ולאחר הלידה.

אם האישה עדיין מטופלת בתרופות פסיכיאטריות אני ממליצה להתחיל טיפול הומאופתי במקביל לטיפול התרופתי ולהוריד את התרופות בהדרגה ובהתייעצות עם פסיכיאטר רק לאחר שהטיפול ההומאופתי יתחיל להשפיע לטובה על האישה.

בכל מקרה של דיכאון לאחר לידה יש צורך במעקב פסיכיאטרי ופסיכולוגי במקביל לטיפול ההומאופתי.

דילוג לתוכן